Badania naukowe dla biznesu
Wypalenie zawodowe to współczesne wyzwanie dla całego rynku pracy, każdej organizacji biznesowej oraz dla nas jako społeczeństwa. W 2019 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała wypalenie jako poważny problem zdrowotny mający swoją genezę w sferze zawodowej i wpisała je na listę Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ( ICD-11).
Szacuje się, że nawet 25-30% pracowników na świecie może doświadczać objawów wypalenia zawodowego na różnym poziomie nasilenia. W niektórych sektorach, takich jak ochrona zdrowia, edukacja czy branża IT, wskaźniki mogą być jeszcze wyższe. Z przeglądu badań wynika, że nawet 60% Polaków deklaruje, że odczuwa silny stres związany z pracą, co jest jednym z kluczowych czynników prowadzących do wypalenia. Dlatego tak ważnym dla nas jako społeczenstwa jest badanie i pogłebianie aktualnego stanu wiedzy o przyczynach i rozumieniu wypalenia zawodowego – by móc skutecznie określać metody na zatrzymanie i prewencję tego zjawiska w społeczenstwie.
Wypalenie zawodowe
Wypalenie zawodowe jest szeroko zbadanym tematem w psychologii pracy i organizacji, a wiele teorii i modeli próbowało wyjaśnić, jakie są jego przyczyny, objawy oraz mechanizmy powstawania. Oto niektóre z najważniejszych modeli i teorii, które odgrywają kluczową rolę w zrozumieniu tego zjawiska:
BADANIA
Zespół Badawczy
dr hab., profesor Uniwersytetu SWPSKonrad Bocian
Konrad Bocian dr hab. jest psychologiem społecznym, badaczem i dziennikarzem naukowym. Bada uprzedzenia w ocenach moralnych na poziomie indywidualnym i grupowym, rozwój moralny i konformizm moralny, a także wpływ nowych technologii na codzienną moralność. Posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu psychologii moralnej, społecznej i marketingu. Jego badania skupiają się na badaniu uprzedzeń w ocenach moralnych na poziomie indywidualnym i grupowym, rozwoju moralnego i zgodności moralnej. Wykłada psychologię moralności. Jest zastępcą redaktora w Social Psychological Bulletin i European Journal of Social Psychology.
mgr Joanna Marszalska
Joanna Marszalska, psycholog biznesu, terapeutka, trenerka, manager, przedsiębiorca. Absolwetka UJ oraz SGH. Certyfikowana Scrum Master. Założycielka gabinetu psychoterapetycznego Psycholodzy na Jutrzenki w Warszawie. Praktyk pracy z ludźmi od 15 lat. Wspiera klientów i organizacje w aspekcie trudności psychologicznych i biznesowych. Prowadzi szkolenia dla organizacji z zakresu tematyki zdrowia psychicznego. Pracuje terapeutycznie z klientami indywidualnymi w zakresie wypalenia zawodowego, pracoholizmu, zaburzeń lękowych i depresji.
Efekty Badań - korzyści dla biznesu
Z perspektywy biznesu poszerzanie badań naukowych oraz pogłębianie wiedzy na temat zarządzania i kultury organizacyjnej pozwala lepiej zrozumieć, jak skutecznie kształtować relacje w firmie, aby budować stabilne i zgrane zespoły. Tego rodzaju zespoły, które opierają się na współpracy i wzajemnym wsparciu, przyczyniają się do wzrostu efektywności całej organizacji, generując realną wartość w postaci lepszych wyników, innowacyjności oraz zaangażowania pracowników.
Na poziomie szczegółowym, podejście to przekłada się na konkretne korzyści finansowe i operacyjne. Lepsze zarządzanie ludźmi oraz świadoma praca nad kulturą organizacyjną mogą przyczynić się do zmniejszenia kosztów związanych z absencją pracowniczą (L4), wynikającą często z wypalenia zawodowego, stresu lub innych problemów zdrowotnych związanych z pracą. Wzrost dbałości o dobrostan pracowników może również obniżyć wydatki na opiekę zdrowotną oraz zmniejszyć liczbę zwolnień lekarskich.
Dodatkowo, poprawa stylu zarządzania wpływa na jakość współpracy w zespołach. Redukuje problemy związane z brakiem zaangażowania, niską motywacją i trudnościami w komunikacji, które mogą prowadzić do opóźnień w realizacji zadań oraz spadku jakości wykonywanej pracy. W efekcie zespoły są bardziej efektywne w „dowożeniu” wyników, co oznacza terminowe i zgodne z założeniami ukończenie projektów. Pracownicy czują się bardziej odpowiedzialni za swoje zadania i zmotywowani do osiągania lepszych rezultatów, co przekłada się na wzrost produktywności.
Z kolei w dłuższej perspektywie, świadome zarządzanie kulturą organizacyjną prowadzi do tworzenia środowiska pracy, w którym pracownicy są bardziej lojalni wobec firmy i mniej skłonni do zmiany pracy. Ogranicza to koszty rekrutacji i wdrażania nowych pracowników oraz pozwala zachować wiedzę i doświadczenie wewnątrz organizacji. W ten sposób budowanie stabilnych i współpracujących zespołów przynosi trwałe korzyści, wzmacniając konkurencyjność i zdolność adaptacji przedsiębiorstwa na dynamicznie zmieniającym się rynku.